Stoppen met roken: hoe doe je dat?

Roken is een verslaving en het is helaas niet makkelijk om hiervan af te kicken. Op een zwak moment steek je snel weer een sigaret op. Hoe kun je nu blijvend stoppen met roken? Volg de tips in dit artikel!

e-liquids
  1. Ga vaker naar buiten

Buiten een rondje lopen of fietsen is heerlijk en het kan zeker helpen om je trek in een sigaret te verminderen. Het zonlicht zorgt ervoor dat je meer vitamine D aanmaakt; dit stofje maakt je vrolijk. Door te bewegen maakt je lichaam dopamine aan, waardoor je ook gelukkig voelt. En omdat je je even op iets anders focust, ben je in gedachten niet meer met het roken bezig.

  1. Begin met mediteren

Mediteren is enorm goed om lekkerder in je vel te zitten, piekergedachten te verminderen en beter met stress om te gaan. Je richt je aandacht meer in het nu, waardoor je je geen zorgen kunt maken over het verleden of de toekomst. Daarbij kun je je rookmomentje veranderen in een meditatiesessie. Een slechte gewoonte veranderen in een nieuwe gewoonte is makkelijker dan de gewoonte helemaal uitbannen. Natuurlijk kun je ook meer gaan snoepen, maar mediteren is veel gezonder én goed voor je!

e-liquids
  1. Koop een e-sigaret en e-liquids

Een e-sigaret kan je helpen bij het stoppen met roken. Je kunt de gewoonte er nog even inhouden, alleen krijg je minder schadelijke stoffen binnen. Er zijn ook diverse e-liquids met verschillende nicotinegehaltes verkrijgbaar. Zo kun je het roken langzaam afbouwen.